ONS raportuje: Wzrost oszustw konsumenckich i detalicznych w Anglii i Walii o 19%

Stopa przestępstw finansowych, w tym oszustw i prania pieniędzy, nadal rośnie, jak wynika z najnowszych danych. Zasoby i informacje na temat tych problemów stają się niezwykle ważne dla konsumentów i sektora detalicznego.

Przestępstwa finansowe na wzroście

Według najnowszego raportu Urzędu Statystycznego Narodowego (ONS), w 2024 roku odnotowano około 3,6 mln incydentów oszustw konsumenckich i detalicznych. To wzrost o 19% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. W tej liczbie, około 2,7 mln zdarzeń spowodowało straty finansowe lub mienia, z czego w 1,9 mln przypadkach straty zostały w pełni zrekompensowane.

Liczba incydentów wzrosła z 3,3 mln w 2023 roku. ONS podkreśla, że nie jest to znacząca zmiana statystyczna, jednak współczynnik oszustw konsumenckich i detalicznych jest godny uwagi. Dane pochodzą z dokumentów policyjnych oraz z Badania przestępczości w Anglii i Walii (CSEW) za rok kończący się w czerwcu 2024.

Inne dane na temat przestępstw finansowych

W swoim raporcie ONS zwraca uwagę także na inne statystyki. Policja zanotowała nieco inny obraz, widząc wzrost o 11% w tym samym okresie. Według nich, ten wzrost jest spowodowany zwiększeniem liczby przestępstw zgłoszonych przez UK Finance, które odnotowało wzrost o 22%. Wzrost ten jest częściowo związany z działaniami stowarzyszenia w pracy z firmami członkowskimi na rzecz poprawy ilości informacji aktywnej, które mogą być udostępnione Biuru Inteligencji Przestępczości Finansowej.

W tym samym okresie, do ONS, Action Fraud zgłosił wzrost o 7%, chociaż Cifas zauważył spadek o 1%. To nastąpiło po tym, jak UK Finance zgłosił spadek w autoryzowanym oszustwie płatniczym w pierwszej połowie 2024 roku, ale wzrost o 26% w przypadkach, gdy karta nie była obecna.

Znaczenie informowania o przestępstwach finansowych

Te dane pokazują, jak ważna jest świadomość zagrożeń finansowych dla konsumentów. Eksperci wzywają do jeszcze większego zgłaszania tego typu przestępstw i oszustw. Szereg organizacji i instytucji pracuje nad poprawą informacji i zasobów dostępnych dla konsumentów i sektora detalicznego, by przeciwdziałać tym rosnącym zagrożeniom.

W pełni zrozumienie i świadomość ryzyka związanego z przestępstwami finansowymi, w tym oszustwami, praniem pieniędzy i ochroną klienta jest kluczowe dla ochrony interesów konsumentów. To obszar, nad którym pracownicy sektora finansów muszą nieustannie pracować, aby sprostać rosnącym wyzwaniom przestępstw finansowych.

Podziel się artykułem
O autorze

Piszemy o tym, co ciekawego dzieje się w branży FinTech. W Polsce i poza jej granicami.