W ostatnich latach byliśmy świadkami gwałtownego wzrostu sprzedaży produktów i usług przez Internet. Duża część tych właśnie sprzedawców kierowała swoją ofertę nie tylko na rynek lokalny, ale i poza granice kraju. A tam mierzyła się z różnymi problemami dookoła płatności online. I tak pojawił się koncept payment orchestration, który miał tym problemom zaradzić.
Zacznijmy jednak od początku.
Gdy w swoim biznesie online osiągasz pewną większą skalę, zaczynasz zdawać sobie sprawę z tego, że współpraca z jednym podmiotem od płatności może nie być optymalna. Bo jednak uzależniasz się od jednego dostawcy, od jego systemów, od jego stawek, jego systemów anty-fraudowych, jego metod płatności itd. I zaczynasz myśleć – a może by tak dodać drugiego dostawcę i część płatności puszczać przez jednego, a część przez drugiego? A może zdywersyfikować działania wokół płatności?
Podobnie, gdy wychodzisz poza granice kraju. Tam są przecież inne metody płatności, inna waluta, inaczej działające systemy płatnościowe, inne acceptance ratio w różnych okresach czasu itd.
Krótko mówiąc: robi się tego dużo. Zaczyna się to robić coraz bardziej skomplikowane. Samo zintegrowanie się z tym wszystkim jest nie lada wyzwaniem, nie mówiąc już o późniejszym utrzymywaniu tego, zmianach, optymalizacji itd.
Rozwiązaniem tego typu problemów stało się payment orchestration. I to takim naprawdę dobrym.
Czym jest payment orchestration?
Platformy payment orchestration (po polsku coraz częściej tu słychać określenie: platformy orkiestracji płatności) to rozwiązania IT, które są scentralizowanym hubem do przetwarzania płatności.
Poprzez integrację z różnymi dostawcami usług płatniczych (PSP, acquirerami, dostawcami konkretnych metod płatności), platformy te dają sprzedawcom/merchantom możliwość oferowania swoim klientom różnorodnych opcji płatności, jednocześnie znacznie upraszczając (od strony IT i operacyjnej) wszystko to, co związane z procesem płatności.
Gdy ktoś pyta nas po co komu payment orchestration, odpowiadamy że wdrożenie takich rozwiązań powoduje dwie rzeczy:
- Optymalizuje i często zmniejsza koszty związane z obsługą płatności
- Zwiększa szanse na powodzenie transakcji, a co z tym idzie – zwiększa przychód w firmie
Zobrazujmy może to wszystko, żeby łatwiej zrozumieć.
Tak wygląda tradycyjny model płatności, w którym to merchant zmuszony jest dokonywać odrębnych integracji z poszczególnymi dostawcami (płatności, księgowości, analityki danych itp.):

A tak zaś wygląda model płatności z wykorzystaniem rozwiązań payment orchestration:

Jak działa payment orchestration?
Platformy orkiestracji płatności to rozwiązania IT, które często zarządzają całym procesem płatności klientów, od zaoferowania im najlepszych metod płatności, poprzez sam zakup i płatność, aż do ostatecznego rozliczenia transakcji.
Platformy te mają zazwyczaj dwa podstawowe komponenty/warstwy: orkiestracje w warstwie front-end i back-end.
Orkiestracja front-end to proces łączenia ofert różnych dostawców usług płatności, by w konsekwencji dać użytkownikowi wybór spośród tych metod płatności, które będą najlepiej do niego dopasowane. Dzieje się to najczęściej na bazie kilku czynników, w tym m.in. opłat transakcyjnych, geolokalizacji i preferencji klientów dotyczących metod płatności. Poprzez integrację z wieloma dostawcami usług płatniczych, platformy payment orchestration dają sprzedawcom elastyczność w oferowaniu klientom różnych opcji płatności, po możliwie najniższej dla nich i dla siebie cenie.
Warstwa back-end orchestration to wszystko to, co wiąże się z procesem zarządzania i przetwarzania płatności przez różnych dostawców usług płatniczych od strony backendowej, czyli tam gdzie człowiek tego nie widzi. Obejmuje to wybór najlepszego acquirera do przeprocesowania danej transakcji, próby ściągnięcia transakcji recurringowej w momencie, który zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia takiego ściągnięcia środków itp. Co najważniejsze – platformy tego typu upraszczają te procesy, zapewniając scentralizowany system związany z obsługą wszystkich działań dookoła płatności.
Jakie są korzyści płynące z orkiestracji płatności?
Orkiestracja płatności zapewnia kilka korzyści dla sprzedawców, w tym m.in:
- Zwiększona wydajność i minimalizacja ryzyka. Dzięki integracji z wieloma dostawcami usług płatniczych, sprzedawcy zmniejszają ryzyko operacyjne (gdy jeden dostawca ma problemy techniczne, drugi może przejąć jego rolę i procesować dalej transakcje), jednocześnie zwiększając wydajność swoich systemów (transakcje zostają rozłożone na kilka systemów informatycznych).
- Zwiększone przychody. Oferując bardziej płynne doświadczenia związane z płatnościami, sprzedawcy mogą zwiększyć sprzedaż online i tym samym też zwiększyć swoje przychody. Dzięki tego typu rozwiązaniom sprzedawcy mogą zaoferować niedostępne mu wcześniej metody płatności, czy zwiększyć prawdopodobieństwo powodzenia niektórych transakcji.
- Obniżone koszty. Poprzez automatyzację procesu płatności, platformy payment orchestration mogą pomóc sprzedawcom w zmniejszeniu kosztów operacyjnych, w szczególności kosztów IT. Ponadto, dzięki integracji z wieloma dostawcami płatności, platformy te mogą pomóc merchantom w zoptymalizowaniu stawek transakcyjnych.
- Więcej danych. Platformy payment orchestration zapewniają sprzedawcom analitykę danych w czasie rzeczywistym. Obejmuje ona dane dotyczące zachowań klientów, trendów w płatnościach oraz informacji w zakresie fraudów. Dane te mogą być wykorzystane do dalszej optymalizacji doświadczeń związanych z płatnościami oraz do identyfikacji nowych możliwości biznesowych.
- Zmniejszone obciążenia związane z przestrzeganiem przepisów. Aby zachować zgodność z regulacjami i standardami bezpieczeństwa, sprzedawcy są odpowiedzialni za zapewnienie bezpieczeństwa w ramach swoich procesów płatnościowych. Platformy orkiestracji płatności mogą pomóc w zmniejszeniu tych obowiązków poprzez wzięcie na siebie części procesów płatnościowych, jak i integrację z różnymi rozwiązaniami zabezpieczającymi oraz poprzez zapewnienie dodatkowej analityki danych, która może pomóc w identyfikacji potencjalnych zagrożeń.
Ryzyka związane z wdrożeniem payment orchestration
Nie ma rozwiązań idealnych. Stąd też warto też pamiętać o potencjalnych minusach i zagrożeniach związanych z wdrożeniem platformy payment orchestration. Są to przede wszystkim:
- Ryzyko operacyjne związane z podłączeniem do jednego scentralizowanego huba. Cała idea payment orchestration polega na tym, że sprzedawca łączy się z jednym systemem/jednym API, który zarządza wszystkimi kolejnymi podłączeniami z różnymi dostawcami płatności. Podejście takie skutkuje potencjalnym ryzykiem, że jeśli to API platformy payment orchestration nie będzie działało – nie będą też nigdzie działały płatności.
- Dodatkowe koszty. Co prawda platformy payment orchestration optymalizują koszty obsługi płatności, ale jednak pamiętać należy, iż nie są one systemami darmowymi. Najczęściej działają one w modelu a’la SaaS i pobierają stałą opłatę miesięczną oraz dodatkową opłatę transakcyjną.
- Sprzedawca dalej potrzebuje umów z dostawcami płatności. Platformy te często operują na dedykowanych kontach merchanckich sprzedawców. Co oznacza, że sprzedawca ten najpierw musi podpisać umowy z konkretnymi dostawcami płatności i otrzymać od nich konta, a dopiero później może te konta podpiąć pod platformę.
- Nie we wszystkich biznesach wdrożenie payment orchestration daje równie dobre wyniki. Gdybyśmy mieli powiedzieć gdzie orkiestracja płatności działa najlepiej, powiedzielibyśmy że w biznesach SaaS, biznesach e-commerce, które mają większy obrót i chcą optymalizować koszty transakcji oraz biznesach sprzedających online na różnych rynkach. W innych firmach może zadziałać, ale nie musi.
Czy Twoja firma potrzebuje platformy do orkiestracji płatności?
Tak, jeśli – jak wyżej – reprezentujesz firmę działającą w modelu SaaS, biznes e-commerce z większym obrotem lub sprzedającego online na różnych rynkach. W innych przypadkach – to już będzie sprawa bardzo indywidualna i warta większej analizy.
Najważniejsze, żeby przed wyborem platformy do orkiestracji płatności, ocenić aktualny stan swojej firmy, sposobu przyjmowania płatności od klientów oraz – przede wszystkim – spojrzeć na swoje cele długoterminowe, biorąc pod uwagę budżet i wszelkie ograniczenia organizacyjne, i techniczne.
Aby uzyskać więcej informacji na ten temat śmiało się z nami skontaktuj. Chętnie dopowiemy więcej i dobierzemy idealne rozwiązanie dostosowane do Twoich potrzeb.
Dodaj komentarz